Op 1 januari 2025 verdwijnt de vrijstelling van belasting op personenauto’s en motorrijtuigen (bpm). Voor nieuwe bedrijfswagens geldt dan gewoon de bpm, vergelijkbaar met auto’s voor persoonlijk gebruik. Maar, voertuigen ouder dan 5 jaar blijven ook na 2025 vrijgesteld van bpm. Wil je meer weten over wat er precies verandert met de afschaffing van de bpm-vrijstelling? Lees dan deze blog.
De bpm-vrijstelling biedt op dit moment nog een prettig voordeel voor zakelijke rijders die graag in (relatief) nieuwe modellen rondrijden. Maar vanaf 2025 verandert dat. De bpm-vrijstelling bij de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens, wordt dan afgeschaft. En dat kan van invloed zijn op de kosten van je bedrijfswagen(park).
Wat houdt de bpm en de bpm-vrijstelling in?
Bpm staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen en is een belasting die betaald moet worden bij de aanschaf van een auto of bestelbus in Nederland. Voor bestelbussen geldt dat als de bus relatief nieuw is, dus maximaal 5 jaar oud, er een bepaald percentage van de netto catalogusprijs bovenop komt. De hoogte van de bpm hangt samen met de leeftijd van de auto en de brandstofefficiëntie. Voor elektrische voertuigen geldt daarom ook geen bpm.
Op dit moment krijgen zakelijke rijders nog een vrijstelling van die bpm. Als een bestelbus, zoals de populaire Volkswagen Caddy, voor meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt, hoef je dus geen bpm te betalen. Daarbij is het goed om te weten dat je voor tweedehands bussen die ouder zijn dan 5 jaar, nooit bpm hoeft te betalen.
Overzicht en tip
De nieuwe regels vanaf 2025 betekenen kort samengevat het volgende voor de aanschaf van (tweedehands) bedrijfswagens:
- Bussen van 5 jaar oud of jonger zijn onderhevig aan bpm (omdat de vrijstelling vanaf 2025 dus wordt afgeschaft).
- Bussen ouder dan 5 jaar blijven vrijgesteld van bpm (hierin verandert niets).
Tip: Overweeg je de aanschaf van een nieuwe bestelbus (jonger dan 5 jaar)? Dan kan het interessant zijn dit in 2024 te doen, zodat je nog profiteert van de bpm-vrijstelling!
Importeren van bedrijfswagens
Een belangrijk punt om te onthouden, is dat bij import van voertuigen uit het buitenland altijd bpm betaald moet worden. Ook voor tweedehands auto’s en bestelbussen. Dit beleid heeft als doel te voorkomen dat Nederlanders elders, zoals in Duitsland, gaan shoppen voor auto’s.
Meer informatie
Wil je meer weten over de bpm of heb je andere vragen met betrekking tot de aanschaf van (tweedehands) bedrijfswagens? Neem gerust contact op met Dutch Vans. De deskundige adviseurs helpen je graag verder.