Het is heel fijn als je in een auto van de zaak kunt rijden. Alle kilometers van en naar je werk zijn zakelijk en worden door je werkgever betaald. Maar hoe zit het als je ook privé met je auto wil rijden? Wat is bijtelling en wanneer moet je dat betalen? Lees snel verder voor de antwoorden.
Eigen auto duur
Het hebben van een eigen auto kan best in de kosten lopen. Natuurlijk kun je websites zoals DAPARTO gebruiken om kosten te besparen op het kopen van onderdelen. Maar naast onderdelen komt er ook nog veel meer bij kijken. Jaarlijks een APK en beurt, af en toe nieuwe banden, regelmatig tanken en natuurlijk de verzekering. Dit heb je allemaal niet als je in een auto van de zaak rijdt.
Auto uitkiezen
Vaak als je werkgever aangeeft dat je in een auto van de zaak mag rijden krijg je een indicatie budget. Hiermee kun je een auto gaan uitzoeken die zowel past bij je werk als bij je privéleven. Vergelijk auto’s en maak een lijstje met drie of vier auto’s. Ga vervolgens proefrijden om te kijken welke auto het beste bij je past.
Afspraken maken
Het is heel belangrijk om je werkgever duidelijke afspraken te maken. Zo moet er nagedacht worden over wie er in de auto mag rijden, wie het eigen risico betaalt bij schade en wanneer je de auto weer moet inleveren. Door vooraf afspraken te maken kun je later een hoop discussie voorkomen.
Wat is bijtelling?
Bijtelling is afhankelijk van de catalogusprijs van de auto en de CO2-uitstoot, en wordt alleen gerekend als er meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden. Het is namelijk zo dat het gebruiken van een werkauto privé wordt gezien als een deel van het loon. Daarom wordt dit aan je loonstrook toegevoegd en moet je daar belasting over betalen.
Niet privé rijden
Het is mogelijk om geen bijtelling te betalen door minder dan 500 kilometer per jaar privé te rijden. Je moet dit wel kunnen aantonen. Dit kan door een sluitende rittenadministratie bij te houden, een verklaring geen privégebruik auto in te vullen met rittenadministratie of een ander bewijs op te geven. Na het invullen van de verklaring ligt de verantwoordelijkheid voor de bijtelling bij jou als werknemer. Als de Belastingdienst dit vraagt zul je zelf bewijs moeten geven dat je de auto voor minder dan 500 kilometer privé hebt gebruikt. Kun je dit niet, dan kan de Belastingdienst je een naheffingsaanslag loonheffing met boete geven.
Het is dus heel belangrijk dat je goede afspraken maakt met je werkgever. Het moet duidelijk zijn wie voor het onderhoud van de auto, benzine en andere kosten betaalt. Als je geen bijtelling betaalt, zorg dan dat je een sluitende rittenregistratie hebt. Zo kom je achteraf nooit in de problemen.