Als alles een beetje volgens het plan van de overheid verloopt, dan zullen er in 2030 geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die nog rijden op een fossiele brandstof, zoals op benzine of diesel. En dat is een mooi vooruitzicht want dat betekent dat er een aanzienlijke daling van de CO2-uitstoot zal komen; een van de opdrachten uit het Klimaatakkoord. Maar die steeds toenemende stroom van elektrische auto’s levert wel een probleem op; ze moeten allemaal worden geladen en dat is nog niet zo heel eenvoudig geregeld.

Ondanks de relatief snelle uitbreiding van het ‘openbare laadpalennetwerk’ in het hele land, wordt het toch dringen bij de paal. Dit komt omdat vooral het rechtstreeks laden via een laadpaal thuis lang niet voor iedereen tot de mogelijkheden behoort. Met name in de steden, maar ook in dorpen met appartementen en rijtjeshuizen, waar parkeren op eigen oprit of voor de deur geen optie is. 

Nu denk je misschien, ’maar die problemen zijn er nu met auto’s die rijden op fossiele brandstof ook niet? Die tank je toch ook niet vol bij je eigen huis? Daar rijd je voor naar een tankstation en daar is het vervolgens snel geregeld.’ En ja dat kan met een elektrisch voertuig natuurlijk ook. Echter duurt het ‘tanken van stroom’ veel langer dan dat van fossiele brandstof en zijn snelladers, pompen, waar je in relatief korte tijd kunt laden, alleen te vinden langs de snelwegen en niet bij de lokale pomp om de hoek.

Waarschijnlijk zullen binnen nu en de zeven jaar dat het nog duurt voordat het 2030 is, hier wel een aantal veranderingen in gekomen zijn. Er zal ongetwijfeld meer mogelijk zijn, maar het probleem zal niet volledig opgelost zijn.

Zaken die in ieder geval anders zullen zijn dan nu, zijn het laadvermogen van de elektrische auto’s (hoe snel je EV kan laden) en de actieradius van de accu (hoe ver je met een accu kunt rijden voordat deze opnieuw geladen moet worden). Er zullen ongetwijfeld geen nieuwe auto’s verkocht worden die nog voorzien zijn van een type I laadkabel (de Yakazi), waardoor ze alleen maar superlangzaam fase-1 kunnen laden (3,7 kWh bij 16A) en waarschijnlijk zullen alle auto’s uitgerust worden met een type II laadkabel, oftewel een Mennekes-stekker, de stekker die in Europa standaard is. Hierdoor behoren 3-fasenladen en snelladen tot de mogelijkheden.

Verschillen tussen 1-fase- en 3-fasenladen en snelladen

Kan je auto alleen 1-faseladen en dit zie je momenteel nog bij auto’s geproduceerd voor de Chinese, Japanse en Amerikaanse markt, dan moet je de auto urenlang aan de laadpaal hangen. 

Even een klein rekensommetje:

Watt = Volt X Ampère: 230V x 16A = 3680 Watt = 3,7 KWh of 32A = 7,3 kWh. Heeft de auto een batterij van 51 kWh en je laadt je auto op via 1-faseladen dan duurt het laden bij 16A meer dan 14 uur en bij 32A zo’n 7 uur.

3-fasenladen gaat al behoorlijk wat sneller. Zo laadt dezelfde auto met een accu van 51 kWh bij 3-fasenladen met ongeveer 11 kWh op bij 16A, wat de tijd aanzienlijk verkort naar zo’n 4,5 uur en bij 32A wordt dit 22 kWh (ongeveer 2 uur). 

En een snellader die direct gebruikmaakt van gelijkstroom net als de accu zelf, waardoor de stroom niet eerst via een omvormer moet, kan wel tot 350 kWh laden. Zo is een accu van 51 kWh in 10 minuten al tot 80% geladen.

Koop je binnenkort een nieuwe elektrische auto? Kijk dan goed naar het laadvermogen en de actieradius, het kan je heel wat laadstress schelen.

 

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen